En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

tisdag 23 november 2010

Pepparkakskalender

Jag fick ett tips förra året (tack Malin!) på en fin kalender som man gör av färdigköpta pepparkakor med hål. Nu är det andra året jag gör det här pysslet så vi kan väl säga att det är en tradition nu. Man rör ihop lite glasyrsmet av vatten, florsocker och några droppar ättika och sedan spritsar man nummer 1-24 på kakorna. Spritsen är gjord av en vanlig plastpåse som jag klippt upp ett litet hål i ena hörnet på. Glasyren gör du "på en höft" börja med 2-3 matskedar vatten, rör sedan ner florsocker och ett par droppar ättika. Smeten ska vara så tjock att du får träningsvärk i armen av att röra! Klicka ner i plastpåsen och skriv.

Här ligger alla hjärtan färdigspritsade. Jag gav dem en timme att "torka" innan jag hängde upp dem.

Här ser man lite av det färdiga resultatet! Jag hängde våra pepprisar med tunna lintrådar från grenen jag satt upp i köket, sen blir det barnen som turas om att äta en kaka per dag.

Finns det glasyr kvar kan man roa sig med att dekorera lite vanliga pepparkakor. Det visade sig vara svårare än man kunnat tro, men det som inte blir så bra smakar i alla fall gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar