En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

måndag 15 augusti 2011

Att gjuta en bordskiva i betong

Vi har fått oss en extra uteplats och solhörna på baksidan av huset. I hörnet har vi ställt ett bord tillverkat av ett underrede från en gammal symaskin. Som bordsskiva har jag gjutit en tre centimeter tjock betongplatta. Det gick åt precis en hel 25-kilos säck finbetong så det är ingen möbel som flyger iväg en blåsig dag precis.

Jag började med att snickra ihop en enkel ram i samma mått som den ursprungliga bordskivan av trä som symaskinen satt fast i. Ramen tejpade jag sen fast på en stadig, slät träskiva med hjälp av silvertejp. I botten placerade jag en bit plast för att få betongen att släppa lättare efteråt. Så gott det gick ställde jag skivan slätt med hjälp av vattenpass. All betong blandade jag för hand, i omgångar med hjälp av en liten leksaksspade och en tioliters plasthink. Jag har aldrig brytt mig om att läsa på säckarna exakt vilka mängder vatten och betongpulver man ska blanda utan jag har blandat lite på en höft sådär, lite som tjock havregrynsgröt brukar bli bra. I mitten armerade jag med hönsnät. På slutet klappade jag som en dåre med spaden över hela ytan för att få upp luftbubblor till ytan.

Jo, förresten, jag drog en sträng med silicon i ramen där sidorna mötte nederdelen samt i hörnen för att inte betongsmeten skulle smita ut. (På bilden är det fullt med småprickar av falu rödfärg som skrapats från husväggen och flygit iväg ner i "lådan") Då jag fyllt formen fick betongen ligga plastövertäckt och brinna i tre dagar innan jag kollade in resultatet.

Symaskinsunderredet i gjutjärn lämnar en del rostspår från fötterna men det känns lite jobbigt att börja vända på allt och måla dom.

För att vara första försöket i egenhändigt tillverkad ram blev det betyget: klart godkänt!


Tydligen ska man använda en glasskiva eller plexiglas i botten på gjutformen för att få en riktigt slät yta, jag brydde mig inte om det. Jag tycker det kan vara riktigt fint med lite lufthål och "blåsor". Kanske hade det varit viktigare om jag hade gjort en bänkskiva i betong till köket eller liknande, men så här utomhus är det bara charmigt.

1 kommentar: