En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

tisdag 31 januari 2012

Ett borttappat recept och den lila flikan

Det blev inget inlägg igår, jag är snorig och lite halvhängig så det fick vara helt enkelt. I kväll har jag ägnat ett antal timmar åt att söka efter ett recept, förgäves. Det trevliga med sökandet var att det rensades bort en hög med papper och så hittade jag åt pärmen med teckningar jag gjorde som barn. Bland dessa hittade jag även åt guldkornet: "Saganåm denlila flikan" som jag skrev som sexåring.

Mycket text, inga bilder och en rafflande historia.

Ja, jag vet att den är aningen svårläst men jag kan sammanfatta handlingen så här: Liten flicka går vilse, tvingas ut på en mödosam vandring och finner ett tomt hus där hon flyttar in. Därefter blir storyn lite mer luddig då hon "skaffar sig pengar" och köper någon slags bok där "det fanns mycket att välja på" och tydligen blev hon glad över detta. Min fria tolkning är att hon efter en rad inbrott kommer över lite pengar och därefter beställer livets nödtorft ur en hyfsat välsorterad postorderkatalog. Början är sorglig men slutet hoppfullt.

Jag har hittat åt min bok då och då under åren, men nu var det som sagt mest en slump att den dök upp. Lite roligt var det sen att vår femåring påbörjade en egen bok förra veckan. Den heter "Älskade häst"


Hon har precis skrivit färdigt det första kapitlet och illustrerat till. Hon lånar även friskt bildmaterial till sin bok från reklamblad. Jag kan bara konstatera att hon stavar väldigt mycket bättre än vad jag gjorde då det begav sig, å andra sidan fick vi ett gott skratt under kvällen just på grund av min fria stavning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar