En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

måndag 28 maj 2012

Aj, aj,aj...


Dagens onödigaste grej: en rejäl blånagel. Klämde fingret i morse när en dörr blåste igen och mitt långfinger kom emellan... trodde jag skulle svimma, så ont gjorde det. Efter att jag tagit mig hem låg jag två timmar och vred mig i soffan av smärta. Nu är det "bara" en jämn molande värk kvar plus att fingertoppen är spänd som en stoppad korv. Blödningen har gått rakt genom fingret och syns även som en blå skugga på fingertoppen, mitt i fingeravtrycket liksom. Helt otroligt att så små skador kan frambringa helt galen smärta... En vaktmästare blev tillkallad för att se om "olycksdörren" kunde göras säkrare, tydligen fanns ingen tätningslist som kunde ha dämpat smällen och andra incidenter hade inträffat tidigare. Han hälsade att jag skulle värma ett gem och sen trycka det på nageln och smälta ett hål för att lätta på trycket... oj, vad sugen man blev på det då! Tror jag avvaktar, knaprar alvedon och hoppas att fingret krymper ihop av sig själv.

3 kommentarer:

  1. Min pappa gjorde samma sak med gemet men jag tror han använde spik. På vårdcentralen kan dom punktera för att lätta på trycket där inne. Tror det är större chans att få behålla nageln då också även om det ser rätt kört ut för din del. Var det på jobbet? Anmäl arbetsskada i så fall! Man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden och du behöver ju dina händer.

    Krya på dig och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Känns lite jobbigt om man ska behöva tappa nageln, hur köttigt och läskigt kommer det att se ut på en tiogradig obehaglighetsskala? Nu är det kanske för sent, men jag provade nyss att borra ett hål genom nageln med en liten liten borr, (ser nästan ut som något man lånat ur Barbies verktygslåda)den ska egentligen användas när man vill borra små dekorativa hål för nagelsmycken.Operationen gick bra, om det sen gör någon skillnad återstår att se. Olyckan skedde på femåringens förskola och idag hade vaktmästaren monterat en sån där arm som dämpar dörren, inte illa. Jag stod på barrikaderna och offrade mitt finger för att småfolket skulle få det bättre!

    SvaraRadera
  3. Va bra att du offrade dig! Det kommer att se läbbigt ut men nageln växer samtidigt som den andra trängs bort. Så det blir inte bara kött utan lite mera knöligt och skumt =)

    SvaraRadera